Christina Vellinga
Psychomotorisch Kindercoach, Visueel Screener en sinds 2024 RMTi Consultant
Werk vanuit spel en beweging aan de basis-reflexbouwstenen om betere connecties tot stand te brengen in het brein en tussen brein en lijf, zodat er letterlijk en figuurlijk meer balans komt. Ook maak ik gebruik van tekenen als taal van het kind, om zonder woorden te praten.
Didactisch ondersteuner bij ontwikkelen lesmateriaal voor scholen
Mijn werkdagen zijn dinsdag, woensdag en donderdag
Ik ben Christina Vellinga van praktijk Uniek Denken in Delft. Ik ben Psychomotorisch Kindercoach en RMTi Consultant. Ik coach en begeleid kinderen, pubers/jongeren en studenten (5-25 jaar) die op wat voor manier vastlopen. Dit kan zijn op gebied van leren of studie, motivatie of gedrag/emoties.
Bijvoorbeeld :
- moeite heeft om zich te concentreren en focus te houden
- last heeft van te veel / te weinig prikkels
- weinig zelfvertrouwen heeft
- stilzitten een hele opgave is
- motivatie ver te zoeken is
- starten aan een opdracht of uitvoeren daarvan niet lukt
- last heeft van faalangst / angstaanvallen
- geregelt valt/botst/iets laat vallen
- lastig vindt om emoties te reguleren of te uiten
- leerproblemen ondervindt of moeite met schoolse vaardigheden
- zich druk/uitbundig of juist teruggetrokken uit
- plasproblematiek (> 5 jaar)
- vaker hoofdpijn heeft
kan het heel prettig zijn om met behulp van interactief spel en beweging verandering tot stand te brengen in denken, voelen en doen. Van jongs af aan leren en communiceren we via voelen, spelen, beweging en beelden. Om af te stemmen op hun ’taal’ maak ik gebruik van divers spelmateriaal en beweging. Ik werk vanuit een luisterend en voelend hart. Dit houd voor mij in: naast een kind staan en leren (mee)kijken door zijn/haar ogen en jullie als ouders hierin meenemen. Wat laat het zien en wat wordt (onbewust) afgeschermd? Vertelt wordt er veel, maar wat wordt niet gezegd. Van belang zijn verbinding, vertrouwen en een veilige setting. De ruimte en tijd geven om zelf te mogen ontdekken hoe het anders c.q. beter kan omgaan als het obstakels tegenkomt. Dat is verder bouwen aan hun fundament en verdere ontwikkeling.
Met elkaar aan de slag in de praktijk is ook thuis ermee aan de slag d.m.v. beweegpatronen (reflexintegratie). Deze zijn kort en praktisch voor iedere dag. Reflexintegratie is voor mij een methode met een liefdevolle handeling, gericht op de jongere, zonder vastomlijnd systeem om door ritmische bewegingen meer connecties te kunnen maken. Met als doel het fundament voor de ontwikkeling goed en steviger te maken om naar hartelust uit te bouwen en met vertrouwen in de wereld te kunnen staan en deel te nemen.
Naast interventies vind ik het belangrijk iets te betekenen als het gaat om de toekomst van jongeren en een te kiezen voortgezet onderwijsschool. Eén keer per jaar wordt kosteloos een overzicht samengesteld van alle VO-scholen in Delft e.o. voor de groepen 7 en 8.
Ik deel de visie dat lesmateriaal voor jongeren en studenten, welke voorkeur voor leerstijl er ook is, toegankelijk moet zijn om te kunnen leren, vanuit het grotere geheel, overzichtelijk, kort en gestructureerd (top-down). In samenwerking met docenten en kennisdragers heb ik nieuw lesmateriaal ontwikkeld voor MBO-groene scholen. Iets leren en eigen maken is de leerstof tastbaar aanbieden vanuit meerdere invalshoeken. Bijzonder resultaten van het nieuwe lesmateriaal zijn dat veel meer op kwaliteit van de jongere/student wordt ingezet en de intrinsieke motivatie en het leerrendement worden vergroot.
Werkwijze & visie
Enthousiasme, respect, vertrouwen, open, recht door zee, verbinding maken en betrokkenheid zijn belangrijke waarden voor mij en zijn terug te vinden in mijn werkwijze. Uitgangspunt is uw kind. Uw kind staat centraal. Ik ga uit van zijn/haar mogelijkheden en talenten in een veilige omgeving.
Voor het eigen maken van de leerstof (zowel opnemen, verwerken als reproduceren) is het belangrijk om te kijken naar de basis waar het precies stagneert of blokkeert. Dit bekijk ik op een integratieve manier, vanuit een groot geheel, omdat meerdere factoren vaak hierbij meespelen.
Het draait om balans in lijf en brein. Als de balans verstoord is, uit zich dit vaak in het gedrag, bewegelijkheid of juist duikelgedrag, concentratie & focus en moeite met leren. Bewegingen en mogen ervaren vormen de basis voor deze balans. Dit is nodig om emotionele, sociale en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Daarom werk ik vanuit beweging en spel. Op een leuke manier actief leren voor lijf én brein, met het uiteindelijk doel dat uw kind meer in balans is, zelfvertrouwen heeft en zijn/haar autonomie vergroot. Zodat er uit kan komen wat er al die tijd in zit. Blokkades en belemmeringen concreet aanpakken bij de basis.