Er zijn over heel veel onderwerpen waarin Uniek Denken coacht boeken geschreven. Om zaken nog eens na te lezen, meer te verdiepen of samen met je kind of klas bespreekbaar te maken, hierbij een greep uit onze boekenkast.

Categorie

Geschiedenis – totaalbeeld

Titel

Een reis door de geschiedenis

Schrijver

Peter Goes

Inhoud

Een reis door de wereldgeschiedenis in beeldverhaal met boordevol interessante weetjes over de wereldgeschiedenis. Alles tussen de oerknal tot en met het heden. Op 2 pagina’s wordt een periode afgebeeld met karakteristieke tekeningen. Leerzaam, kijkplezier en zeer overzichtelijk.

Categorie

Brein – makkelijke uitleg over werking brein

Titel

Je fantastische elastische brein

Schrijver

JoAnn Deak

Inhoud

Een zeer toegankelijk prentenboek voor ouders en kinderen over de werking en groeikracht van het brein. Een goede introductie op de ontwikkeling van ‘growth mindset’. Met humor helderheid van feiten over het brein en hoe we direct invloed kunnen hebben op de groeicapaciteit van ons brein. Een musthave voor op school, is ook een downloadbaar lesplan aanwezig voor klassikale activiteiten.

Categorie

Dyslexie – praktisch hulpboek voor ouder en kind

Titel

Dyslexie en touwtje springen

Schrijver

Marijke van Vuure

Inhoud

Waarom hebben veel dyslectische kinderen moeite met touwtjespringen? Zowel voor touwtjespringen als voor lezen is een goede samenwerking van meerdere gebieden in de hersenen nodig. Een praktische boek om zelf mee aan de slag te gaan. Door de oefeningen te doen, worden de verbindingen tussen de hersengebieden geactiveerd en verbeterd, waardoor het lezen met sprongen vooruitgaat.

Categorie

Brein – beeldende uitleg werking hersens en emotie

Titel

Hersenen en emoties in beeld

Schrijver

Wilma Brands-Zandvliet

Inhoud

Op eenvoudige wijze wordt uitleg gegeven hoe het brein werkt in relatie tot emoties en gedrag. De kennis over het brein en welke invloed het heeft op het gedrag van een kind wordt mooi in beeld gebracht. Ook inzichtelijk wat juist niet werkt of stimuleert en waarom, maar vooral wat wel te doen.

Categorie

Brein en de ogen in relatie tot de informatieverwerking

Titel

Visuele informatieverwerking en leerproblemen

Schrijver

Hans van den Brink en Roel de Groot

Inhoud

Dit boek maakt de rol van de visuele informatieverwerking voor het verwerken van informatie (leren) duidelijk. Hoe tekorten opsporen en hoe de conditie trainen? Om letters en cijfers te lezen moet je kunnen zien. De wereld om je heen leer je kennen door te kijken, te luisteren, te voelen, te ruiken en te proeven. Kijken is altijd het leidende zintuig dat de cognitie stimuleert. Goed leren kijken om te zien hoort tot de algemene leervoorwaarden.

Categorie

Beelddenker – naslagwerk

Titel

Denken in beelden

Schrijver

Tineke Verdoes

Inhoud

Makkelijk leesbaar, goed gestructureerde heldere informatie en praktische tips. Aantrekkelijke lay-out met veel kleurenillustraties. Aanrader voor ouders, leerkrachten en kinderen vanaf 10 t/m 14 jaar. Beeld- of woorddenken, beide wijzen van denken hebben verschillende gevolgen voor leersituaties, maar ook in praktijk- en gevoelssituaties.

Categorie

Beelddenker – naslagwerk

Titel

De jonge beelddenker

Schrijver

Tineke Verdoes

Inhoud

Een makkelijk lezend boek over en voor kinderen van groep 1 tot en met 3 met praktijkvoorbeelden, tips en casussen. Om zowel beelddenkers als taaldenkers tot hun recht te komen, kun je vaak door kleine aanpassingen in je lesmethode veel bereiken. Naslagwerk voor ouders en leerkrachten.

Categorie

Beelddenken – handleiding met tips en handvaten

Titel

Ben jij een beelddenker?

Schrijver

Ojeman en tekening van Marten Toonder

Inhoud

Beelddenker Wammes Waggel komt in noodsituaties met uitstekende praktische ideeën. Marten Toonder heeft dit verhaal in 1964 bedacht en heeft in de Donald Duck gestaan met als titel: ‘Tom Poes en de Waggelgedachten’.

Categorie

Beelddenken – naslagwerk

Titel

Schoolbasis – Beeld en Brein

Schrijver

Anneke Bezem en Marion van de Coolwijk

Inhoud

Geeft goed en onderbouwt uitleg over wat is beelddenken en verduidelijkt het met veel praktijkvoorbeelden. Ook interessant voor leerkrachten (op de basisschool). Te bestellen via de website van Beeld en Brein.

Categorie

Beelddenken – naslagwerk

Titel

Beelddenken in de praktijk – Beeld en Brein

Schrijver

Anneke Bezem en Marion van de Coolwijk

Inhoud

Een praktisch naslagwerk voor ouders en leerkrachten.
Te bestellen via de website van Beeld en Brein.

Categorie

Prikkels/autistisch spectrum – praktisch werkboek va 8 jaar

Titel

Het vollehoofdenboek

Schrijver

Linde Kraijenhoff

Inhoud

Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Op kindniveau wordt concrete uitleg gegeven over informatieverwerkingsproblemen in de hersenen en de impact ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld van kinderen. Het boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en geeft tips, oefeningen en proefjes mee om aan de slag te gaan.

Categorie

Dyslexie – leesboek

Titel

Ik ben niet dom

Schrijver

Marion van de Coolwijk

Inhoud

Sander kan niet goed lezen. Hij denkt dat hij daarom gepest wordt. Als er wordt ingebroken in de school, veranderen de zaken voor Sander. Marion van de Coolwijk schrijft speciaal voor kinderen met leesproblemen. ‘Lezen moet leuk zijn!’ is haar motto.

Categorie

Dyslexie – prentenboek

Titel

Ik heb dyslexie, nou en! Ik zal je versteld doen staan

Schrijver

Ilonka de Groot

Inhoud

Een prentenboek wat het verhaal vertelt van een aantal kinderen met dyslexie en de verschillende uitdagingen waarvoor ze staan. Het maakt de vertaalslag van theorie naar praktijk.

Categorie

Dyslexie – praktisch naslagwerk

Titel

De gave van dyslexie

Schrijver

Ronald D. Davis en Eldon M. Braun

Inhoud

De gave van dyslexie is een baanbrekende methode om dyslectische volwassen en kinderen te leren lezen. Deze methode is ontwikkeld door Ron Davis, die inmiddels vele tienduizenden mensen heeft geholpen om ‘gewoon’ te kunnen lezen, schrijven en studeren. Daarmee veroorzaakte hij een doorbraak in de behandeling en dyslexie in het algemeen.

Categorie

Geschiedenis – platenboek

Titel

Zomaar een straat door de eeuwen heen

Schrijver

Anne Miljard

Inhoud

Op elke bladzijde zie je dezelfde straat vanuit hetzelfde perspectief, zodat je precies kunt zien hoe die straat in de loop der jaren verandert van een simpele nederzetting van jagers en vissers tot een modern zakencentrum. Met gedetailleerde tekeningen en leuke inkijkjes in gebouwen.

Categorie

ADHD – prentenboek

Titel

Doe niet zo druk

Schrijver

Gerard van Midden en Wouter Tulp

Inhoud

Tot stand gekomen in samenwerking met de Hersenstichting Nederland en maakt op een speelse manier begrijpelijk wat er met je aan de hand is als je ADHD hebt. Zonder het probleem specifiek te benoemen komen de symptomen aan bod, en worden oplossingen aangedragen om beter met de aandoening te leren leven.

Categorie

Ontspanning – oefeningen va 5 jaar

Titel

De wens ster

Schrijver

Marneta Viegas

Inhoud

Op een relaxte en grappige manier maakt de schrijfster kinderen (en hun ouders) vertrouwd met verbeelding en ontspanning. Door middel van het visualiseren van eenvoudige beelden en voorwerpen uit hun dagelijks leven, komen kinderen in hun ontspanning. Je kunt ze samen met je kind lezen. Totaal 52 meditaties met mooie tekeningen.