Door het bos de rekenbomen niet kunnen zien

Veel kinderen hebben moeite met rekenen. Het lijkt soms simpel: rekenen is rekenen en dat doe je gewoon. Voor menigeen voelt rekenen vaak aan alsof je in een bos loopt en elke keer denk je te snappen hoe het zou moeten en toch komen er steeds meer bomen bij. Gevoel van verdwaalt zijn, geen idee wat het doel is en welke richting je op moet. De samenhang is ver te zoeken en het bos blijft erg groot en donker. Vandaar eigen (creatieve) oplossingen om maar wat houvast en grip te krijgen. Als we samen teruglopen, blijkt vaak dat bij de ingang van het bos, de basis, al bodemscheurtjes zitten.

De rekenbasis

De basis van rekenen is dat een aantal vaardigheden goed moet worden beheerst. De belangrijkste vaardigheden zijn: hoeveelheids- en getalbegrip, getalstructuur en automatiseringsvaardigheden. Dit is waar het vaak mis gaat. Door veel herhaling en lesstof alsmaar te blijven oefenen op een basis die scheuren vertoont, geeft veel frustratie en versterkt alleen maar het gevoel van verdwalen.

Jamara-rekenmethode

Bij de Jamara-rekenmethode pakken we als eerste de onderdelen van hoeveelheids- en getalbegrip, getalstructuur en automatiseringsvaardigheden aan omdat dit de basis is. Dit doen we door te werken met een éénduidige structuur, ankers en een ‘landkaart’. Die éénduidige leerstrategie is essentieel en ligt zo concreet en dicht mogelijk bij de leerling. Via motorische activiteit worden beide hersenhelften geactiveerd. Belangrijk is dat er zo min mogelijk handelingen verricht hoeven worden en er geen ruis is. Door te oefenen met Jamara brengen we de koppeling aan tussen hoeveelheidsbegrip en getalbegrip. Ook geven we inzicht in getalstructuur en leren op de juiste wijze automatiseren aan.

Jamara leert als enige rekenmethode de juiste denkstrategie aan om tot automatiseren te kunnen komen. Het gaat bij automatiseringstaken vooral om HOE we denken in plaats van WAT we denken. Jamara helpt bij dit denkproces. Tijdens het oefenen brengen we ankers aan, waarop je kunt terugvallen. Het zijn steunpunten binnen de rekenhandelingen, waarmee verdwalen of ‘de kluts kwijt zijn’ tot het verleden behoren.

Het rekenbos overzichtelijk maken voor een goede basis

Tijdens een reken onderzoeksessie kijken we samen naar je hoeveelheids- en getalbegrip, jouw inzicht in getalstructuur en hoe je automatiseringstechniek is. Aan de hand van een instaptoets bepalen we het huidig rekenniveau. We leggen en tekenen uit wat we er gebeurd en waarom. Afhankelijk wat uit deze sessie komt, bepalen we in overleg het vervolg. Nu je weet waar je staat, gaan we samen stap voor stap aan de slag.

Eerst kappen we alle bomen van het bos, op 2 grote na. Die 2 bomen zijn je handen. Vóór we verder gaan, maken we ankers en afspraken. De ankers zijn herkenningspunten en geven houvast. De afspraken hebben te maken met je ogen, je handen, je mond en richting van leren. Onder de arm gaat mee de landkaart voor het overzicht en dan pas kunnen we echt van start.
Belangrijk is dat je thuis iedere dag even oefent. Niet op een huiswerk-manier maar kort (5 minuten), goed en vooral op een leuke manier. Ook is een Jamara-rekenprogramma voor op de PC te bestellen om thuis te kunnen oefenen.
Als het goed gaat en er is een stevige basis, komt er steeds een boom bij. De 2 bomen aan het begin blijven altijd staan. Steeds als je een stukje verder komt in het bos, maken we ankers. Samen met de landkaart weet je waar je bent, wat je moet doen en welke richting je op moet.

Rekenaanpak werkt!

Jamara is een toegankelijke rekenaanpak en toepasbaar voor hoe (mega)groot of hoe klein je rekenachterstand ook is en begint bij de basis. Samen gaan we op pad en het bos ontdekken. Voorwaarde is wel dat je thuis oefent.
Heel veel leerlingen, verschillend in niveau en hoe oud ze zijn, zijn je al voorgegaan. Om een indruk te krijgen, kijk eens bij de praktijkverhalen.
Deze methode is ontwikkeld door dhr. W. Missot van het CNLS.